De claim tegen General Motors was een van de laatste strohalmen voor autofabrikant Spyker. Patrick Beijersbergen vermoedt al wat de volgende zet wordt van Victor Muller.

Het aandeel Spyker. Never a dull moment. Afgelopen maandag de grootste stijger, vandaag de grootste daler en weer terug bij af. Een handige daghandelaar kan er een fortuin me verdienen maar de serieuze belegger doet er verstandig aan er ver van te blijven.

De reden dat het aandeel maandag zo sterk opliep was bekend: in de VS was een hoorzitting over de miljardenclaim die Victor Muller namens Spyker had ingediend tegen General Motors (GM). De claim werd in augustus 2012 ingediend na de mislukte verkoop van Saab, de Zweedse automaker die Spyker eerder van GM had gekocht. GM blokkeerde de verkoop om te voorkomen dat er een concurrent op de Chinese markt zou ontstaan.

Beleggers speculeerden erop dat ten minste een deel van de drie miljard dollar die Spyker eiste hun kant op zou kunnen komen, misschien wel in de vorm van een schikking. Een bedrijf als General Motors is immers liever zo snel mogelijk van zo´n vervelende, mogelijk langslepende zaak, af. Dat was tenminste de hoop.

Claim tegen GM afgewezen

Die hoop lijkt nu de grond in geboord want de Amerikaanse rechter wees de claim vierkant af. Hij zei dat het bedrijf het recht had om een verkoop te blokkeren van een fabriek die technologie van GM gebruikt. Spyker heeft bij de koop van Saab afgesproken dat GM een eventuele overname van de Zweedse automaker mag tegenhouden. De rechter zegt nu dat deze overeenkomst ‘duidelijk, eenduidig en onvoorwaardelijk’ is en seponeert de hele rechtszaak.

Victor Muller is dus met boter en suiker afgeserveerd in de VS, zoals juristen dat plegen te zeggen. Hij gaat nu de uitspraak bestuderen en het is de vraag of een hoger beroep zinvol is.

De vraag is nu: hoe verder met Spyker? De claim tegen GM was een van de laatste strohalmen voor beleggers.

Nieuwe Spyker

Het bedrijf maakte in 2011 en 2012 winst, maar dat kwam door boekhoudkundige correcties na het megaverlies van 2010 door het faillissement van Saab. De eindbalans van 2012 toont een eigen vermogen van 139 duizend euro, op een balanstotaal van 14 miljoen euro. Dat is een solvabiliteit van één procent. De omzet was in 2012 een schamele 713 duizend euro, het laagste sinds de beursintroductie in 2004. Hoeveel auto’s zouden dat zijn?

Voorspellingen zijn altijd gevaarlijk, maar deze wil ik wel doen: binnenkort komt Spyker met een persbericht over een nieuw model dat succesvol de strijd met Porsche of Ferrari aan zal aangaan. Het model is al bijna in productie, we zijn er helemaal klaar voor. En weer zullen er beleggers zijn die het geloven.

Patrick Beijersbergen is verbonden aan de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) en auteur van de boeken ‘Beleggen Kun je Zelf’ en ‘Wat en Hoe met Geld’.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl